יום שני , דצמבר 18 2017
בית » כללי » אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ו-Google בחיפוש אחר פתרונות חדשניים לשיפור השירות במגזר הציבורי

אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ו-Google בחיפוש אחר פתרונות חדשניים לשיפור השירות במגזר הציבורי

מאת: מערכת הבלוג

הפרויקט הייחודי "סטודנטים חושבים חדשנות במגזר הציבורי" של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, חברת Google ישראל והמיזם הלאומי "ישראל דיגיטלית", נוסד בשנת 2015 במטרה לקדם חדשנות בשירות הציבורי באמצעות טכנולוגיות מידע ותקשורת. הפרויקט נועד עבור סטודנטים באוניברסיטת בן-גוריון מכלל הפקולטות ונערך תוך התמקדות בשיפור והנגשת השירות הממשלתי והציבורי והנגשת המידע הציבורי.

בעקבות ההצלחה של המחזור הראשוןפרסמה האוניברסיטה לפני מספר חודשים קול קורא לסטודנטים שלה להציע פיתוחים ומיזמים למחזור השני של הפרויקט, שעיקרם שיפור השירות הניתן לאזרחי המדינה על ידי רשויות המדינה השונות. ליוזמה נענו עשרות סטודנטים מדיסציפלינות שונות ומכל רמות התארים, שגובשו בצוותים בינתחומיים לצורך פיתוח פרויקטים.

חמישה פרויקטים עלו לשלב הגמר של התחרות, כאשר הפרויקט הזוכה יוכרז באירוע הסיום החגיגי שייערך בתאריך 16.6.2016 בקמפוס גוגל בתל-אביב במעמד שר החינוך נפתלי בנט ובכירים מהאוניברסיטה וחברת Google. חברי צוות הפרויקט הזוכה, שייבחר בתום תחרות מיוחדת, יזכו ב-6,000 ש"ח כל אחד. את הזוכים תבחר ועדת שיפוט בהשתתפות ח"כ עמנואל טרכטנברג, מנכ"ל המשרד לשיווין חברתי אבי כהן, מנהל מיזם "ממשל זמין" אופיר בן אבי וח"כ מיקי לוי.

הכירו את חמשת הפרויקטים שישתתפו בגמר:

1) Korepo: לגלות במקום אחד את כל עבודות התשתיות שמתבצעות מסביבך

קמתם בבוקר וגיליתם שחברת חשמל החליטה להחליף את התשתיות מול הבית? הפסקת מים יזומה שבמקרה פספסתם את ההודעה עליה? ארבעה סטודנטים, גל עומר, מתן חוגי, יגאל רטינר ועוז חסין, החליטו לעשות סדר בבלגן. כיום מי שרוצה לדעת מה הרשויות השונות מתכננות לעשות בסביבתו נדרש לחפש במספר רב של אתרים ומוקדים. מאמץ החיפוש לא רק מתיש, אלא גם מבלבל את המשתמש שנתקל בקשיים טכניים. כך קורה שאירועים כמו עבודות חשמל, תשתית, מים, עלייה בזיהום האוויר באזור המגורים וכו' – תופסים את האזרח בהפתעה וללא יכולת להתכונן מראש.

אפליקציית Korepo תאפשר לכל אזרח להתעדכן בשינויים בסביבת מגוריו, דוגמת אנטנות סלולאריות שמוקמות בסביבתו, עבודות בנייה, החלפת תשתיות וכיו"ב, בשיטה של דחיפת המידע (Push) ולאחר רישום קצר וחד–פעמי לאתר. העדכונים הרלוונטיים נשלחים לכל משתמש לפי בחירתו, זאת לצד מאגר נתונים המרכז מידע על שינויים שעלולים להשפיע על איכות חיי האזרחים בסביבת מגוריהם. האפליקציה מגבירה את השקיפות והמידע המצוי בידי האזרח, ללא צורך בחיפוש אקטיבי.

2) 100&ME: שותפות ושיתוף מידע בין המשטרה לאזרח

אפליקציית 100&Me מיועדת לקבלה ולמסירת עדכונים משטרתיים, ומטרתה להנגיש את שירותי המשטרה וגורמיה לקהל הרחב, לרווחת שני צדדים, ומתבססת על שיתוף פעולה ביניהם: מחד מתן שירות יעיל יותר לאזרח, ומצד שני גיוס האזרח לטובת סיוע למשטרה במקרי הצורך. את האפליקציה מפתחים שירה שלמה (ראשת  הצוות), עידן אברשקין, נועה טיורי ושחר טננבוים.

פועל יוצא של הפרויקט היא הגברת השיתוף והאמון בין האזרח למשטרה. באמצעות היישומון המתוכנן המשטרה תייעל את שירותיה לאזרח, ובמקביל, האזרח מגויס לטובת סיוע למשטרה. כך יוכל האזרח לדווח למשטרה בזמן אמת על מקרי חירום, כמו גם על מידע שוטף שנמצא בידו, למלא טפסים ולתת משוב על השירות המשטרתי. המשטרה תוכל לעדכן באמצעות היישומון את האזרח על אירועים שונים, בדרגות דחיפות משתנות.

Meand100

3)  Q-Go : איך לעקוף את התור?

אין אחד שלא חווה על בשרו את המציאות הבעייתית של המתנה ארוכה בתורים המאפיינת את מרבית הגופים נותני השירות במגזר הציבורי. כך קורה שהאזרח מבזבז זמן יקר מאוד רק על עצם המתנה  – ממוצע של שעת המתנה. מתוך רצון לייעל זמנים ביקשו ארבעת הסטודנטים יוסי צ'רניאק, מתן אסיף, אמיר כהן ואיילת לוי, לתת מענה אפליקטיבי לבעיה.

אפליקציית Q-Go, שנמצאת בשלבי הפיתוח סופיים, מאפשרת להמתין בתור מבלי לנכוח בו פיזית, תוך אפשרות לאזרח השלים עיסוקים אחרים באזור. באמצעות מעקב אחר התקדמות התור בזמן אמת בטלפון החכם, אדם ייגש לסניף הדואר, למשרד הפנים, לביטוח לאומי ולשאר סניפי המגזר הציבורי – ייקח מספר, יפעיל את Q-Go ויוכל לראות את התקדמות התור בסניף. האפליקציה גנרית, מתאימה לכלל ארגוני המגזר הציבורי ובעלת יכולת הטמעה פשוטה מאוד, כך שאין צורך להתממשק עם כל מערכת מחדש. בשלב השני מבקשים המפתחים ליצור אלגוריתם שיכיל סטטיסטיקות לימים ושעות עמוסים בתור, וכך לחסוך מראש הגעה בזמנים עמוסים במיוחד. כמו כן, מתוכנן רכיב שיאפשר לעדכן את בעל התור מהו הזמן הממוצע שנותר עד שיגיע התור שלו.

4) Med-Man: מיפוי מציל חיים

מדי שנה נפטרים כ-6,000 ישראלים מאירועי דום- לב. הספרות המקצועית מוכיחה כי הדרך הטובה ביותר להצלת חיי אנשים שנקלעו לאירוע לב היא באמצעות מכשיר הדפיברילטור (מפעם) – מכשיר החייאה המחזיר קצב לב לפעולה סדירה על ידי מתן שוק חשמלי ללב. ככל שהשימוש במכשיר נעשה מידית, כך גדלים הסיכויים להצלת חיי החולה ומניעת פגיעה מוחית.

בימים אלה ממש, שוקדים חמישה סטודנטים לרפואה, אסיל מחמיד, אריאל חסידים, רותם טל ונועם הדר על אפליקציית Med-Man שמטרתה העיקרית היא מיפוי פריסת מכשירי הדפיברילטורים בארץ. לצד מיפוי ומציאת המכשיר הקרוב ביותר, מציעה האפליקציה מדריך המלמד על המכשיר ועל אופן השימוש בו, לצד סכמת החייאה בסיסית.

MedMan

5) TakER: ניתוב הגעה לבתי חולים בהתאם לעומסים

ההמתנה לטיפול בחדרי המיון בבתי החולים בישראל היא מהמייגעות והמייאשות בעולם המערבי. זמן ההמתנה הממוצע, לפי דו"ח של משרד הבריאות, מגיע לעתים ל-4 שעות תמימות. בעקבות חוויות אישיות וסיפורים של חברים ששמעו הסטודנטים אור טובול, מעיין לבקוביץ', עדן עבדי, שחף פינדר ושגית יחזקאלי, ולאחר מחקר שערכו על העומסים בחדרי המיון והשלכותיהם – טיפול לקוי, חשיפה למחלות נוספות ומקרי אלימות של מטופלים מתוסכלים כלפי אנשי צוות רפואי – חברו החמישה ופיתחו את אפליקציית "TakER".

מטרת האפליקציה היא ניתוב המשתמשים בה לחדרי מיון בבתי החולים בהתאם לעומסים ולמכשור הזמין בבית החולים בנקודת זמן נתונה. המשתמשים ב"TakER" יוכלו לקבל מידע אודות עומס חדר המיון, זמני הנסיעה אליו ולהזין את סוג הפציעה על מנת שהאפליקציה תדע לכוון אותם לחדר המיון בו ישנו רופא מומחה רלוונטי שזמין באותה העת. השימוש באפליקציה  יביא לניתוב חולים, יוביל לקיצור זמני המתנה ובסופו של דבר להורדת הלחץ העצום בו נתונים הצוותים הרפואיים כיום.

אירוע הסיום של פרויקט "סטודנטים חושבים חדשנות במגזר הציבורי" לשנת 2016 ייערך בקמפוס Google בת"א בתאריך 16.6.2016. להרשמה להשתתפות באירוע – לחצו כאן. הפרויקט הינו שיתוף פעולה ייחודי של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, חברת Google והמיזם הלאומי "ישראל דיגטלית" במטרה להוביל לגיבוש רעיונות למיזמים טכנולוגים חדשניים אשר יובילו לשיפור השירות המקוון הניתן לאזרחי מדינת ישראל.

google1234

אודות מערכת הבלוג

מערכת הבלוג
ibgu.ac.il הינו בלוג חדשנות, מדע וטכנולוגיה של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב.