יום רביעי , אוקטובר 17 2018
בית » כללי » למה שיעורי הבית לא יעילים ומדוע אין סיכוי שבשנה הבאה הם סוף סוף יבוטלו?

למה שיעורי הבית לא יעילים ומדוע אין סיכוי שבשנה הבאה הם סוף סוף יבוטלו?

מאת: מערכת הבלוג

אודות הכתב

ד"ר עידית כ"ץ היא חוקרת במחלקה לחינוך באוניברסיטת בן-גוריון בנגב שערכה לאחרונה סדרת מחקרים בנושא שיעורי הבית.

ההחלטה של משרד החינוך לבטל את שיעורי הבית עוררה דיון סוער. נשמעו לא מעט קולות צוהלים, ואחרים שמבקרים את הרעיון. כמי שחוקרת את "מוסד" שיעורי הבית כבר שנים רבות, הקשבתי קשב רב לטיעונים השונים ואנסה לעשות קצת  סדר במחשבות, וגם (קצת) להנמיך ציפיות.

סטודנטית מקריאה לילדים קטנים, צילום: דני מכליסאני תומכת גדולה ברעיון של הפחתה או אף ביטול שיעורי הבית לתלמידים בכיתות בית הספר היסודי. שיעורי הבית, כפי שהם ניתנים כיום נמצאו במחקרים כמעוררים רגשות שליליים רבים אצל ההורים, אצל הילדים ואפילו בקרב המורים שנותנים את שיעורי הבית. שיעורי הבית מעוררים מתח, תסכול, תחושת חוסר-אונים ודחיינות (מי לא שמע או אמר  את המשפט "אני אעשה את זה אחר כך" בתגובה לשאלה: "האם הכנת את שיעורי הבית"?). סקרנות או הנאה, שהם הרגשות הבסיסיים ליצירת מוטיבציה פנימית ולמידה משמעותית, כמעט ולא מוזכרים בהקשר של שיעורי הבית.

ההורים מדווחים על מתח רב סביב נושא השיעורים. אימהות מדווחות על סימפטומים מוגברים של דיכאון וחרדה בימים בהם הילדים חוזרים הביתה עם שיעורי בית. הן ההורים והן הילדים מדווחים על קונפליקטים רבים ותחושה ששיעורי הבית והאווירה השלילית שסביבם "צובעים" בצבעים קודרים את היחסים במשפחה. לאור העובדה שהיעילות האקדמית של שיעורי הבית מוטלת בספק (בוודאי בכיתות הנמוכות), נשאלת השאלה: האם המחיר הרגשי שמשלמים כולם שווה בכלל את המאמץ?

מוסד לא מבטלים ברגע

למרות התמיכה הגדולה שלי ברעיון לביטול שיעורי הבית, אני חושבת שהשינוי הזה לא יקרה כל כך מהר וההפנמה שלו לא תעשה בקלות. שיעורי הבית הנם "מוסד" שקיים כבר למעלה ממאה שנים. כל הצדדים המעורבים בשיעורים גיבשו לגבי מוסד זה עמדות, רגשות ומחשבות מוצקות. במחקר שערכתי, שאלתי מורים, הורים ותלמידים מה דעתם על שיעורי הבית. כולם הסכימו ששיעורי הבית מהווים עבורם "מטרד" ושהיו מעדיפים לחיות בלעדיהם.

אם כך, שאלתי את המורות מדוע הן נותנות שיעורי בית מלכתחילה והן ענו לי כי הן מרגישות שההורים שופטים אותן כמורות "רציניות" יותר (או פחות) על פי כמות שיעורי הבית עימם חוזרים הילדים הביתה. ההורים מנגד טענו ששיעורי הבית הם קושי משמעותי בחייהם, אבל לא היו מוכנים לוותר עליהם כי הם ראו בהם גורם משמעותי בהצלחה האקדמית של ילדיהם.

מורה מלמדת בתיכון, צילום: דני מכליסלכן, למרות שכולם "מקטרים" על שיעורי הבית, יהיה קשה ליישם בשטח את ההחלטה הזו של משרד החינוך. זאת ועוד, גם אם השינוי הזה בסופו של דבר יופנם ושיעורי הבית יבוטלו, לדעתי לא תהיה לכך השפעה על מדדי הרגש או מדדי ההצלחה של הילדים. שיעורי הבית הם מרכיב אחד בחוויית הלמידה של התלמידים. כל עוד לא נשכיל להפוך את הלמידה בבית הספר לחוויה המלווה ברגשות חיוביים (עניין, סקרנות, תחושת מסוגלות), לא ניגע בלב הבעיה. כאשר תלמיד יחווה את הלמידה כחוויה חיובית ורלוונטית, גם שיעורי הבית ייעשו בשמחה וללא קונפליקטים.

מקור המוטיבציה של ההורה כגורם מפתח

ובינתיים, כל עוד נותנים שיעורי-בית, להורים יש תפקיד משמעותי באווירה שסביבם. במחקר שערכתי, מצאתי שהמשתנה המרכזי המסביר את החוויה הרגשית וההצלחה של הילד סביב השיעורים הוא סוג המוטיבציה ממנה מגיע ההורה אל המפגש עם שיעורי הבית.

אם מעורבות ההורה בשיעורי הבית של ילדו נובעת מתוך תחושה של כפייה חיצונית או פנימית, האינטראקציה סביב שיעורי הבית תהיה מתוחה ובעייתית. אותה תחושת כפייה היא שאני, כהורה, חייב לעשות את זה כי אחרת יגידו עליי שאני הורה לא מספיק טוב, אחרת לא ארגיש טוב עם עצמי או לא אתרום לרצון שלי שהילד שלי יהיה התלמיד הכי טוב בכיתה. לעומת זאת, אם ההורה יהיה מעורב בשיעורי הבית מתוך מוטיבציה פנימית אז האינטראקציה סביב שיעורי הבית תהייה נעימה יותר לכולם. מוטיבציה זו מתבטאת בתפיסת הזמן סביב שיעורי הבית כהזדמנות למפגש משמעותי של ההורה עם ילדו, הכרה בערך ובחשיבות של המעורבות שלו כהורה או סתם מתוך ההנאה של לשבת ולחשוב יחד עם הילד.

לכן, שנייה לפני שההורים מתיישבים ליד ילדם לעזור להם להכין את השיעורים, כדאי שישאלו את עצמם למה הם עושים זאת. אם יגלו שמה שמניע אותם הם תחושות של כפייה והכרח, עדיף יהיה אם לא יעזרו במשימה הזו שכן הם יתרמו ליצירת האווירה הלא נעימה.

נערים במרכז נוער שוחר מדע

שיעורי הבית הפכו לדוגמה מובהקת ללמידה המעוררת רגשות שליליים ולכן אני תומכת בביטולם. עם זאת, במקביל לחוסר שביעות הרצון משיעורי הבית, הם גם השתרשו כהכרח לימודי לתפיסת המורים וההורים. לכן, ביטול שיעורי הבית יהיה תהליך ולא יתבצע באופן מוחלט כ"מהפכה" עם קבלת ההחלטה של משרד החינוך.

3 טיפים להורים איך כדאי להתנהל בנושא:

  • לעודד את המוטיבציה של הילד להכין שיעורים.
  • להגביר את תחושת המסוגלות של הילד ולהגביר את המעורבות של הילד בלמידה.
  • להשפיע גם על החוויה בבית הספר שכן הרגשות השליליים בנוגע לשיעורי הבית מתעוררים גם בלימודים בבתי הספר עצמם. האתגר הרחב יותר, כאמור, הוא להפוך את הלמידה לכזו המלווה ברגשות חיוביים שיתרמו לרצון העצמי של הילדים ללמוד.

אודות מערכת הבלוג

מערכת הבלוג
ibgu.ac.il הינו בלוג חדשנות, מדע וטכנולוגיה של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב.