יום שבת , אוגוסט 19 2017
בית » כללי » מכוניות ירוקות והפחתת זיהום: האם זו באמת הדרך?

מכוניות ירוקות והפחתת זיהום: האם זו באמת הדרך?

מאת: מערכת הבלוג

אודות הכתב

אביב שטרן, סטודנטית לתואר שלישי (PhD) בפקולטה לניהול ע"ש גילפורד גלייזר. לאביב תואר ראשון בניהול ובגיאוגרפיה ופיתוח סביבתי ו-MBA במסגרת תכנית המצטיינים של הפקולטה לניהול ע"ש גילפורד גלייזר.

תחום המדיניות הסביבתית משך אותי כבר בלימודי התואר הראשון, במהלכו הבנתי שהדרך הטובה ביותר לקידום אג'נדה סביבתית עוברת בזירה הפוליטית בה נקבעות מדיניות ותהליכים להם השפעה רבה על חיינו. ההתמקדות בתחום התחבורה הייתה מתבקשת מבחינתי משתי סיבות. ראשית, זהו תחום העומד בראש סדרי העדיפויות של מקבלי החלטות ברחבי העולם בהקשר הסביבתי, לאור היקפי זיהום האוויר והנזקים הבריאותיים והסביבתיים הנובעים ממנו. שנית, זמן לא רב לפני תחילת המחקר יושמה בישראל רפורמה רחבת היקף בתחום זה, אשר תכליתה הייתה הפחתת פליטות והטבה עם הסביבה. היה זה מרתק בעבורי לבחון את השלכותיה ומידת הצלחתה.

כלי תחבורה שונים אחראים לרבע מפליטות גזי החממה בעולם ולחמישית מצריכת האנרגיה העולמית. גזים מזהמים נפלטים מכלי תחבורה בלב הערים בגובה הנשימה של בני האדם וגורמים, בין היתר, לשלל בעיות בריאותיות. כתוצאה, מדינות ה-OECD  משקיעות מידי שנה מיליארדי דולרים במטרה להתמודד עם בעיות אלו. ארגוני סביבה בכל העולם טוענים כי מדיניות ממשלתית המעודדת צרכנים לקנות מכוניות ירוקות הינה האפקטיבית ביותר להפחתת הנזקים הנגרמים משימוש בתחבורה. מדיניות מסוג זה צוברת תאוצה במספר רב של מדינות, ביניהן ארצות הברית, יפן ומרבית מדינות האיחוד האירופי.

גם בישראל יושמה מדיניות כזו בשנת 2009, עת החליטה ממשלת ישראל להעניק הנחת מס קנייה המותאמת לרמת הזיהום של המכונית. הנחה זו הינה דיפרנציאלית ומגיעה עד לסך של 15,000 ₪ עבור המכוניות הירוקות ביותר. המדיניות החדשה הוכתרה כהצלחה וההנחה על רכישת מכוניות ירוקות הביאה להורדת רמת הזיהום הממוצעת של מכוניות חדשות הנמכרות בישראל ב-21% תוך 5 שנים בלבד, ושינתה באופן דרמטי את פרופיל המכוניות המרכיבות את צי הרכב הפרטי הישראלי.

"Better Place" charging stations for electric cars

עמדות להטענת רכבים חשמליים בקריית האוניברסיטה ע"ש משפחת מרקוס בבאר-שבע

אולם, הצלחת המדיניות הביאה לתוצאה נוספת, רצויה פחות: ככל שהמכונית ירוקה יותר כך קטנות עלויות הנסיעה כיוון שמכוניות ירוקות יכולות לגמוע מרחק רב יותר לכל ליטר דלק. לפיכך, צרכנים שקונים מכונית ירוקה עלולים להגדיל במידת מה  את הנסועה שלהם וכתוצאה מזאת, להגדיל את רמת הזיהום הנפלטת ממכוניתם. אפקט ריבאונד שכזה הוא בעוכריה של מדיניות ממשלתית המעודדת רכישת מכוניות ירוקות.

במסגרת המחקר שנערך בהנחיית ד"ר אופיר רובין מהמחלקה למנהל ומדיניות ציבורית וד"ר סתו רוזנצוויג מהמחלקה לניהול, מגלה כי עליה של 1% ברמת היעילות האנרגטית של מכונית גורמת לצרכנים להגדיל את הנסועה החודשית שלהם ב-0.40%. כלומר, צרכנים אשר מגדילים את היעילות האנרגטית של הרכב שברשותם, צפויים להקטין את צריכת האנרגיה שלהם ב-60% בלבד מפוטנציאל החיסכון המלא.  מעבר לזיהום האוויר, הנזק הנובע מנסועה מוגברת זו נגרם בין היתר מעומסי תנועה שמשמעותם עמידה בפקקים, בזבוז זמן ועליה במספר תאונות הדרכים. המחקר, שהתקבל לפרסום בכתב העת "Energy Policy", מצביע על כך שעל קובעי המדיניות לבצע בחינה מחודשת האם עידוד רכישת מכוניות ירוקות היא אכן הדרך האפקטיבית ביותר להביא לצמצום הזיהום הנגרם על ידי כלי תחבורה. ייתכן שבחירה באסטרטגיות אחרות דוגמת שיפור ועידוד תחבורה ציבורית וצמצום השימוש ברכב פרטי יהיה יעיל יותר בהקטנת טביעת הרגל הסביבתית.

אודות מערכת הבלוג

מערכת הבלוג
ibgu.ac.il הינו בלוג חדשנות, מדע וטכנולוגיה של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב.